Abu Ali Muhammad bin
al-Hasan bin al-Haitham al-Basri Al-Misri.
Beliau lebih dikenali
dengan nama samaran Ibnu Haitham.
- Di dunia Barat beliau telah
dikenali dengan beberapa nama seperti Alhazen, Avennathan, dan Avenetan,
tetapi lebih terkenal dengan panggilan sebagai Alhazen.
LATARBELAKANG
- Dilahirkan pada 354 H bersamaan dengan 965 M, di negeri Basrah, Iraq.
- Beliau dibesarkan di bandar Basrah dan Baghdad, dua kota yang menjadi pusat ilmu pengetahuan Abbasiyah pada masa itu.
- Di dua kota inilah beliau memulakan pendidikan awalnya sebelum dilantik menjadi pegawai pemerintah di bandar kelahirannya. Setelah beberapa lama berkhidmat dengan pihak pemerintah di sana, beliau mengambil keputusan merantau ke Ahwaz dan Baghdad. Di perantauan beliau telah melanjutkan pengajian dan menumpukan perhatian pada penulisan.
- Keintelektualan Ibnu Haitham terbukti ketika beliau masih menjadi seorang pelajar dengan kecenderungan beliau terhadap pelbagai bidang ilmu. Beliau tidak jemu menimba ilmu pengetahuan, baik agama mahupun umum seperti ilmu matematik, fizik, astronomi, perubatan, falsafah, mantik dan lain-lain lagi.
- Beliau adalah salah seorang tokoh cendakiawan sains yang terkenal dan termasyhur dengan ketinggian ilmunya di tanah Arab dan di benua Eropah pada zamannya.
- Kemasyhurannya sebagai ilmuwan menyebabkan pemerintah Bani Fatimiyah di Mesir waktu itu, iaitu Pemerintah Khalifah Al-Hakim bin Amirillah (386-411H/996-1021M) mengundangnya ke Mesir. Maksud undangan Dinasti Fatimiyah itu adalah memanfaatkan keluasan ilmu yang dimiliki oleh Ibnu Haitham. Beliau diharapkan mampu mengatur banjir Sungai Nil yang kerap kali melanda negeri itu setiap tahun. Sayangnya, beliau tidak dapat mewujudkan rancangan takungan raksasa yang dibuatnya kerana kurang peralatan canggih yang ada pada masa itu. Untuk melindungi dirinya dari kemurkaan pemerintah, beliau kemudian meninggalkan pekerjaan itu dengan berpura-pura hilang ingatan. Sehingga pada tahun 1021 Sultan Al- Hakim bin Amirillah telah mangkat dan dari tarikh itulah Ibnu Haitham kembali normal dan aktif dalam kegiatan ilmu.
- Ibnu Haitham datang berlindung dan mengabdikan diri di Universiti al-Azhar, dan terus menyambung usaha ilmiahnnya dalam bidang yang cukup saintifik. Beliau juga turut menterjemahkan buku-buku matematik dan falak ke bahasa Arab, terutama dari bahasa Latin.
- Sebelum itu beliau telah pergi ke Andalusia (Sepanyol), kiblat ilmu pengetahuan Eropah pada masa itu. Di sana beliau mempelajari optik sehingga terkenal dalam bidang optik.
- Pada tahun terakhir hayat beliau, beliau kembali ke Kaherah (Mesir) dan sebagai ahli matematik hingga akhir hayatnya.
- Ibnu Haitham meninggal dunia
di Kaherah pada tahun 1039M katika usianya 74 tahun.
SUMBANGAN IBNU HAITHAM
* TEORI HUKUM PEMBIASAN (fenomena atmosfera)
- Selama di Sepanyol, Ibnu Haitham melakukan beberapa penyelidikan dan percubaan ilmiah berhubung dengan bidang optik. Penemuannya yang terkenal ialah “hukum pembiasan”, iaitu hukum fizik yang menyatakan bahawa sudut pembiasan dalam pancaran cahaya sama dengan sudut masuk Menurut pengamatan Ibnu Haitham, beliau berpendapat bahawa cahaya merah di kaki langit di waktu pagi (fajar) bermula ketika matahari berada di 19 darjah di bawah kaki langit. Sementara cahaya warna merah di kaki langit di waktu senja (syuruk) akan hilang apabila matahari berada 19 darjah di bawah kaki langit selepas jatuhnya matahari. Dalam fizik moden, hukum ini dikenali dengan nama “hukum pembiasan Snell” yang bersempena nama ahli fizik Belanda, Willebrord van Roijen Snell.
- Dengan menggunakan kaedah
matematik dan moden fizik yang baik beliau dapat membuat eksperimen yang
teliti, Ibnu Haitham telah meletakkan optik pada batu asas yang kukuh.
Beliau telah menggabungkan teori dan eksperimen dalam penyelidikannya.
Dalam penyelidikan, beliau telah mengkaji gerakan cahaya, ciri-ciri bayang
dan imej dan banyak lagi fenomena optik yang penting. Beliau telah menolak
teori Ptolemy dan Euclid yang mengatakan bahawa manusia melihat
benda melalui pancaran cahaya yang keluar dari matanya. Tetapi menurut
Ibnu Haitham, bukan mata yang memberikan cahaya tetapi benda yang dilihat
itulah yang memantulkan cahaya ke mata manusia.
*CERMIN KANTA CEKUNG DAN
KANTA CEMBUNG
§ Ibnu Haitham telan
menggunakan mesin lathe (larik) untuk membuat cermin kanta cekung dan kanta
cembung untuk penyelidikannya. Dengan ini beliau telah mengkaji tentang cermin
sfera dan cermin parabolik. Beliau mengkaji Aberasi Sfera dan memehami bahawa
dalam cermin parabola kesemua cahaya dapat tertumpu pada satu titik.
*TEORI BIASAN CAHAYA
§ Teori ini agak
mengkagumkan, beliau telah menggunakan segi empat halatuju pada permukaan
biasan beberapa abad sebelum Isaac Newton memperkenalkannya di dunia Barat.
Beliau juga percaya kepada prinsip masa tersingkat bagi rentasan cahaya
(Prinsip Fermat).
*AHLI BIDANG FALSAFAH
§ Ibnu Haitham telah
disenaraikan diantara salah seorang ahli falsafah Aristo. Dikalangannya adalah
sahabat beliau iaitu Ibnu Sina dan al-Biruni. Ibnu Haitham mendahului Kant
lebih tujuh abad lamanya. Teori yang dilebalkan dari Kant sebenarnya datang
dari beliau iaitu: “bahawa untuk mencapai kebenaran hendaklah dengan mengetahui
pendapat-pendapat yang berunsur kepada kenyataan yang dapat digambarkan dengan
akal rasional”.
*BIDANG ASTRONOMI
§ Beliau melanjutkan pendapat
ilmuwan Yunani tentang proses pengubahan langit abstrak menjadi benda-benda
padat. Dalam karya astronominya, beliau melukis gerakan planet-plenet, tidak
hanya dalam terma eksentrik dan episiklus, tetapi juga dalam satu model fizik.
Pendapatnya banya mempengaruhi Dunia Pemikiran Barat pada zaman Johannes
Kepler. Tiga abad kemudian karya ini ditukar dalam bentuk ikhtisar oleh
astronomi muslim iaitu Nasiruddin at-Tusi.
*BIDANG FIZIK
§ Dalam bidang fizik Ibnu
Haitham telah mengkaji tentang gerakan yang membawa beliau menemui prinsip
intersia dan statik. Beliau telah mengasaskan dan menjadikan optik menjadi satu
sains baru. Banyak kajian beliau telah mendahului dan diikuti oleh Francis
Bacon, Leonardo da Vinci, dan Johannes Kepler.
KARYA-KARYA AGUNG IBNU HAITHAM
§ Ibnu Haitham merupakan
ilmuwan yang produktif dan memiliki banyak karya penulisan dalam pelbagai
cabang ilmu. Beliau telah menulis tidak kurang daripada 200 judul buku, namun
hanya sedikit yang terselamat. Di antaranya ialah:
§ Maqalah fi Istikhraj Samt
al-Qiblah(penyusunan kota), Maqalah fi hayat al-Alam(astronomi), Kitab fi
al-Minasit(kamus optik), Fi al-Maraya al-Muhriqah bi al-Dawair(cermin yang
membakar), Maqalah fi Daw al-Qamar(cahaya dan gerakan langit), Zawahir
al-hasaq(gejala senja), Fi Kayfiyat al izlal, Fi al-Asar Allazi al-Qamar, Fi
ad-Dawar, Fi al-Makan, fi al-Mulumar, Fi Misahat al-Mujassamah al- Mukafi, Fi
Irtifa al-Quth, semua itu adalah tentang kajian ilmu fizik dan astronomi. Karya-karya
tersebut adalah berhubung dengan ilmu fizik dan matematik, iaitu di antara ilmu
yang sangat dikuasainya, hampir keseluruhannya telah diterjemahkan ke dalam
bahasa-bahasa Eropah.
§ Ibnu Haitham juga pernah
menulis empat buah risalah tentang ilmu cahaya dan ilmu ukur. Risalah-risalah
tersebut telah diterjemahkan ke dalam bahasa Jerman dan telah tersebar dengan
meluas di Eropah sejak tahun 1907M.
§ Al-Munadzir adalah satu daripada
karya Ibnu Haitham yang teragung tentang bidang kajian optik dan buku tersebut
pernah menjadi rujukan kepada para ahli kaji optik selepasnya. Karya ini
diterjemahkan oleh Witelo pada tahun 1270M dan kemudiannya diterbitkan oleh F.
Risner pada tahun 1572M dengan namaThesaurus Opticae.
Sumbangan
Ibnu Haitham kepada ilmu sains dan falsafah amat banyak. Kerana itulah Ibnu
Haitham dikenali sebagai seorang yang miskin dari segi material tetapi kaya
dengan ilmu pengetahuan. Beberapa pandangan dan pendapatnya masih relevan
sehingga ke hari ini. Walau bagaimanapun sebahagian karyanya lagi telah
"dicuri" dan "diceduk" oleh ilmuwan Barat tanpa memberikan
penghargaan yang sewajarnya kepada beliau. Sesungguhnya barat patut berterima
kasih kepada Ibnu Haitham dan para sarjana Islam kerana tanpa mereka
kemungkinan dunia Eropah masih diselubungi dengan kegelapan. Kajian Ibnu
Haitham telah menyediakan landasan kepada perkembangan ilmu sains dan pada masa
yang sama tulisannya mengenai falsafah telah membuktikan keaslian pemikiran
sarjana Islam dalam bidang ilmu tersebut yang tidak lagi dibelenggu oleh
pemikiran falsafah Yunani.
Haitham, dapat kita memberi kesimpulan bahawa Ibnu Haitham adalah seorang tokoh ilmuwan Islam yang sangat disegani dan termasyhur pada zamannya. Azam beliau untuk meningkat taraf hidup umat Islam dan usahanya mendekatkan diri kepada Allah tidak sia-sia. Ibnu Haitham tidak pernah puas menuntut ilmu sehingga penghujung nafasnya yang terakhir. Berkat hasil usaha dan ikhtiarnya beliau telah menjadi seorang cendakiawan yang terkenal. Beliau bukan sekadar tokoh ilmuwan sahaja, malahan beliau amat menitik beratkan pendidikan agama sepanjang beliau menuntut ilmu. Ibnu Haitham memainkan pengaruh yang besar di tanah Arab dan juga seluruh dunia Barat. Beliau telah memberikan sumbangan besar dalam dunia ilmu pengetahuan moden. Contohnya, teori optiknya mempengaruhi ilmuwan Eropah seperti Roger Bacon dan Johannes Kepler. Penyelidikan ilmiahnya menjadi asas penyelidikan yang kemudian diguna pakai dan dikembangkan di Barat. Sebagai seorang penuntut perlulah kita mencontohi beliau dan sebagai pendorong semangat untuk meningkatkan mutu pembelajaran serta mendekatkan diri kepada Allah SWT.
No comments:
Post a Comment