Islam Ornamental Art 2

Thursday, November 1, 2012

Takrif Tamadun

Nama Buku Pendapat


 
A.S Hornby dan E.C Parnwell


The Progressive English Dictionary

Civilization membawa maksud meningkatnya pencapaian hidup manusia daripada kemunduran kepada kemajuan dalam bidang ilmu, sains, teknologi, politik, moral dan sebagainya.

J.R Strayer, Darey Riberio The Mainstream of Civilization, The Civilization Process Civilization mempunyai kaitan yang rapat sekali dengan perbandaran. Malah antara perbandaran dan civilizaton merupakan dua perkara yang tidak dapat dipisahkan.

Clive Bell Civilization and Old Finds Tamadun merupakan kayu ukur yang dapat menyukat atau menentukan tahap sesebuah tamadun.

Redfield Introduction to the Civilization of India Tamadun adalah satu cara hidup yang dapat diberikan kriterianya. Tamadun juga merupakan beberapa puncak pencapaian sama seperti puncak-puncak gunung dipermukaan yang rata.

Darcy Riberio The Civilised Society Tamadun adalah puncak pencapaian sesuatu masyarakat dalam proses kemajuan.

Karl Wittfogel Approaches To Asian Civilization Tamudun adalah satu ciri kebudayaan secara keseluruhan daripada sesuatu negara berdasarkan permikiran dan kebudayaan.

Arnold Toynbee A Study of History Tamadun adalah sejenis kebudayaan yang berkembang di dalam kota. Beliau menambah, tamadun juga ialah satu kumpulan pemikiran dari pelbagai menifestasi, orientasi yang berterusan, satu gaya kebudayaan yang bertanggungjawab membentuk institusi politik, kesusasteraan, agama dan moral.

Will Deorant History of Civilization Sistem sosial yang menolong manusia bagi meninggikan kedudukan kebudayaan. Seterusnya, beliau mengatakan tamadun adalah satu kemajuan atau ciptaan baru yang dilahirkan sesuatu masyarakat untuk menjadikan hidup mereka lebih tenteram dan teratur.

Albert Skhweitzer - Tamadun dan perngertiaannya membawa maksud sebagai usaha dan tenaga disifatkan kepada manusia sebagai perbuatan untuk menyempurnakan kehidupan manusia dan melaksanakan kemajuan yang meliputi semua aspek berkaitan manusia dan alam. Bagi mencapai kemajuan itu sesebuah masyarakat haruslah bersedia dengan sikap positif dan berakhlaq terhadap alam dan kehidupan.

Darey Riberio The Civilised Society The Crytallisation of Individual Civilzational Process.

Menurut Pandangan Sarjana Islam:


Nama Buku Pendapat

Dr. Muhammad al-Bahi

al-Din wa al-Hadarah al-Insani

Mendefinasikan tamadun sebagai setiap penghasilan atau produktiviti yang menggambarkan keperibadian manusia samada berbentuk falsafah, ilmu pengetahuan, kesenian, kesusasteraan dan lain-lain.

Abdul Rahman Hassan al-Maidani

- Sekumpulan manusia yang membangunkan tamadun di kawasan yang mempunyai kemakmuran samada di bandar atau di kampung

Ibn. Khaldun

Muqaddimah Ibn Khaldun Beberapa keadaan dan peristiwa biasa yang melebihi dari patut, terbit dari peristiwa-peristiwa pembanggunan. Tamadun mungkin bertambah dengan bertambahnya kemajuan.

Prof. Syed Naquib Islam Fahaman Agama Dan Asas Akhlak Keadaan kehidupan insan yang bermasyarakat yang telah mencapai taraf tatasusila dan kebudayaan yang luhur bagi seluruh masyarakat.

No comments:

Post a Comment

Followers