Tamadun Melayu merupakan sebuah tamadun yang dibentuk oleh
sekelompok manusia yang digolongkan secara luas sebagai kumpulan orang-orang
Melayu dan bertempat di suatu wilayah di Asia Tenggara. Wilayah ini dikenali
dengan pelbagai nama seperti Gugusan Kepulauan Melayu, gugusan Kepulauan
Melayu-Indonesia, Nusantara, Alam Melayu dan Tanah Jawi. (TITAS, 2004: 163)
Sebelum Perang Dunia II, kawasan ini dirujuk sebagai Asia of the Monsoons, East
Indies dan juga Further India atau Hindia Jauh. (Azam Hamzah, 1997: 1)
Istilah Melayu
Istilah Melayu mempunyai maksud yang dalam dan luas. Sebahagian
pengkaji menegaskan, pada istilah Melayu
terdapat dua pengertian, iaitu “Melayu” dan “kemelayuan”. “Melayu” dimaksudkan sebagai satu rumpun bangsa Melayu yang
menggunakan bahasa Melayu, sementara “kemelayuan”
mengandungi erti “nilai anutan” dan “jati diri Melayu” (Tenas Effendy).
Zainal Abidin Borhan (2004) pula menegaskan Melayu merupakan satu masyarakat peribumi atau masyarakat asal
rantau ini, rantau atau wilayah kebudayaan yang disebut sebagai Malay
Archipelago, Kepulauan Melayu atau Alam Melayu. Kesatuan Melayu ini hidup aman,
damai dan rukun lantaran sifat adaptif, akomodatif dan assimilatif. Pengaruh
asing yang meresap disaring oleh para genius lokal menjadi sebahagian budaya
Melayu. Genius Melayu terdiri daripada para penulis, sasterawan, pedagang,
pelayar, pengukir, penasihat pemerintah, alim ulama dan pemerintah.
Kesatuan Melayu begitu mantap di kalangan masyarakat Melayu kerana
nilai kemelayuan yang dimiliki. Nilai kemelayuan penuh dengan falsafah yang
memberi pengertian kehidupan bangsa Melayu dalam membina jati diri bangsa.
(Tenas Effendy)
Tamadun Melayu tidak mengambil kira sumbangan beberapa kerajaan
awal Alam Melayu seperti kerajaan Srivijaya di Palembang, Langkasuka di Kedah
dan Kerajaan Majapahit di Pulau Jawa yang telah dibina lebih awal daripada
Tamadun Melayu, walaupun sejarah membuktikan bahasa Melayu telah mula digunakan
lebih awal daripada kemunculan Tamadun Melayu. Ini kerana tamadun awal ini
tidak mempunyai rantaian dengan tamadun Melayu yang muncul setelah kewujudan
pengaruh Islam di rantau Alam Melayu. Ikatan rantaian ini terputus kerana dasar
pembinaan masyarakat pada kerajaan awal mempunyai tunjang yang berbeza dengan
tamadun Melayu yang muncul kemudian. Tunjang yang dimaksudkan ialah agama
Islam.
Oleh itu, istilah Melayu boleh ditakrifkan berdasarkan kriteria
berikut:
> Rumpun bangsa dan bahasanya iaitu Melayu.
> Pelbagai suku yang tergolong dalam Melayu-Indonesia seperti
Jawa, Sunda, Madura, Aceh, Minangkabau, Bajau, Murut, Bugis, Sasak, Melanau,
Iban, Sulu dan sebagainya. (TITAS, 2004: 163)
2 Tamadun
Melayu
Tamadun
Melayu adalah tamadun menyeluruh yang dibangunkan oleh bangsa Melayu
berteraskan bahasa Melayu setelah kedatangan dan penerimaan Islam di seluruh
rantau Alam Melayu. Pemahaman terhadap Tamadun Melayu sebagai satu tamadun
bangsa di rantau Alam Melayu amat bersandar kepada pemahaman terhadap Tamadun
Islam. Ini kerana kemunculan Tamadun Melayu bertitik tolak dari penerimaan
Islam oleh masyarakat rantau Alam Melayu secara keseluruhannya. Pengajaran
akidah Islam oleh para mubaligh Islam di seluruh rantau Alam Melayu secara
bertahap-tahap telah membina asas Tamadun Melayu. Situasi ini bertambah mantap
apabila para mubaligh berjaya menarik minat pemerintah Melayu. Sedikit demi
sedikit pemerintah Melayu beralih kepada kepercayaan Islam. Penerimaan ini
memberi kesan yang amat besar kepada pembinaan Tamadun Melayu sebagai satu
tamadun yang menghubungjalin suku kaum Melayu yang pelbagai. Sebagai contohnya,
Merah Silu di Pasai, Sumatera telah menerima akidah Islam. Demikian juga
Parameswara di Melaka telah bersedia menerima akidah Islam dari Syed Abdul Aziz
untuk dirinya, keluarganya dan kemudiannya masyarakat Melayu secara
bertahap-tahap mengikut jejak pemerintahnya.
Tamadun Melayu terbina dengan nilai falsafah Islam yang tercerna
dalam world view masyarakat Melayu. Setiap gerak, tingkah dan usaha orang
Melayu disandarkan kepada falsafah Islam. Justeru itu, akar umbi bagi Tamadun
Melayu adalah Tamadun Islam. Hal ini menjadi kaitan utama kerana Islam telah
berjaya merubah kepercayaan, pemikiran, cita rasa dan tingkah laku masyarakat
Melayu di negara dan rantau ini. Menurut Mohd Taib Osman (1988: 2);
“Budaya orang Melayu; persambungan dan perubahan berlaku setiap kali
tibanya pengaruh peradaban-peradaban luar, pertamanya daripada peradaban India,
kemudian peradaban Islam dan mulai abad yang lalu, kita di Semenanjung secara
menyeluruh, daripada peradaban Barat moden. Pada tiap-tiap titik tibanya
pengaruh luar itu, terdapat ciri-ciri yang telah sedia memperlanjutkan budaya
di samping munculnya ciri-ciri yang mengasaskan perubahan”.
Kehadiran Islam di Alam Melayu telah membawa perubahan besar ke
atas nilai dan budaya orang Melayu. Peralihan gaya berfikir, corak sosial, dan
interaksi muamalat di kalangan orang Melayu dan masyarakat sekitar telah
diungguli oleh nilai tradisi Islam, sehingga unsur-unsur Hindu-Buddha hampir
terhakis dalam gaya hidup dan corak pemikiran masyarakat Melayu. Meskipun
demikian, masyarakat Melayu tidak menolak sepenuhnya amalan dan nilai tradisi
Hindu dan mereka tetap mengekalkan unsur-unsur yang tidak bertentangan dengan
ajaran Islam. Syed Muhammad Naquib menegaskan bahawa agama Islam telah mengubah
jiwa dan fizikal masyarakat Melayu Malaysia dan Indonesia. Manakala Mohd Taib
Osman pula berpendapat bahawa kedatangan Islam ke Nusantara telah membawa
perubahan sehingga menjadikannya sebahagian daripada dunia Islam (Ismail Hamid,
1991:60). Perubahan-perubahan yang maksudkan oleh kedua-dua tokoh di atas dapat
dilihat daripada semua aspek kehidupan seperti bidang bahasa, sastera,
intelektual, undang-undang, kepercayaan, politik, adat istiadat dan kesenian.
Tamadun Melayu tidak mengambil kira sumbangan beberapa kerajaan
awal Alam Melayu seperti kerajaan Srivijaya di Palembang, Langkasuka di Kedah
dan Kerajaan Majapahit di Pulau Jawa yang telah dibina lebih awal daripada
Tamadun Melayu, walaupun sejarah membuktikan bahasa Melayu telah mula digunakan
lebih awal daripada kemunculan Tamadun Melayu. Ini kerana tamadun awal ini
tidak mempunyai rantaian dengan tamadun Melayu yang muncul setelah kewujudan
pengaruh Islam di rantau Alam Melayu. Ikatan rantaian ini terputus kerana dasar
pembinaan masyarakat pada kerajaan awal mempunyai tunjang yang berbeza dengan
tamadun Melayu yang muncul kemudian. Tunjang yang dimaksudkan ialah agama
Islam.
Hello ustazah! Uztazah boleh tak post reference list ustazah untuk post ni? Thank you!
ReplyDeleteizin jadikan bahan refrensi untuk makalah
ReplyDeleteSalam ustazah izinkan saya jadikan bahan untuk kerja kursus saya
ReplyDeleteSalam Ustazah, Saya minta izin untuk menggunakan post ustazah sebagai bahan rujukan. Terima kasih.
ReplyDeleteSalam Ustazah, Saya nak minta izin untuk menggunakan post blog ustazah ini sebagai bahan rujukan. Sekian, terima kasih
ReplyDeleteSalam Ustazah, Saya nak minta izin untuk menggunakan post blog ustazah sebagai bahan rujukan saya. Terima Kasih
ReplyDeleteHai Ustazah,mohon izin untuk menggunakan post blog Ustazah sebagai bahan rujukan. Terima kasih.
ReplyDelete