3 Teori
Dari Tanah Arab
Teori yang menyatakan Islam disebarkan terus dari Tanah Arab ke
Kepulauan Melayu mendapat sokongan ramai kerana teori ini mempunyai asas yang
lebih kukuh. (Mahayudin Hj Yahaya 1996: 559 ) Teori ini didokong oleh
kebanyakan sarjana Alam Melayu seperti Prof. Syed Muhammad Naquib al-Attas,
Prof. Dr. Hamka, Prof. Caesar Adib Majul dan sebagainya. Teori ini kemudiannya
turut disokong oleh sarjana Barat seperti Niemann dan Pijnappel. (Azam Hamzah
1997: 6).
Teori ini menyatakan Islam dibawa ke Alam Melayu sejak abad
pertama hijrah berdasarkan wujudnya aktiviti perdagangan dengan pedagang Arab
sejak zaman pra-Islam lagi. (Mahayudin Hj Yahaya 1996: 559) Ini menunjukkan
pada ketika itu orang Arab telah mengetahui kedudukan dan kepentingan Alam
Melayu dan kemungkinan besar hubungan tersebut berlanjutan selepas kedatangan
Islam.
Abdul Rahman Haji Abdullah mengukuhkan teori Islam berasal dari
Tanah Arab dengan membahagikan peringkat-peringkat kedatangan Islam di
Kepulauan Alam Melayu kepada tiga peringkat. Peringkat-peringkat tersebut
bermula dengan tahap persinggahan, pertapakan dan penyebaran secara meluas.
Tahap Persinggahan
Kedatangan Islam ke rantau Alam Melayu pada tahap ini ialah kerana
faktor perdagangan. Menurut Prof. Hamka, orang Arab telah belayar ke Alam
Melayu sebelum kelahiran Nabi Muhammad S.A.W. untuk membeli rempah dan kapur
barus yang tidak terdapat di tempat lain, kecuali di Sumatera. (Abdul Rahman
Haji Abdullah 1990: 26) Selain dari keperluan barangan tersebut yang
menghasilkan hubungan secara langsung dengan Tanah Arab, wujud juga hubungan
secara tidak langsung apabila pedagang Arab dan Parsi menjalankan kegiatan
perdagangan dengan Cina. Pada umumnya, orang Arab menggunakan jalan laut
melintasi pantai India dan Kepulauan Melayu. Semasa dalam pelayaran, sebahagian
daripada mereka telah singgah di pusat-pusat perdagangan di laluan laut,
termasuklah di Kepulauan Melayu (Ibid). Kenyataan ini dikukuhkan lagi dengan
catatan I-Tshing, seorang pengembara Cina yang menyebut pada tahu 671 M, beliau
belayar dari Canton ke Sumatera dengan sebuah kapal kepunyaan saudagar Arab.
Bukti ini juga menunjukkan kemungkinan merekalah antara orang yang awal
mengislamkan penduduk Alam Melayu (Azam Hamzah 1997: 7) .
Mengenai tarikh bermulanya hubungan Arab dengan negara Cina,
terdapat catatan Cina yang menunjukkan pada abad 4 M sudah terdapat penempatan
orang Arab dan Parsi di negara Cina. (Abdul Rahman Haji Abdullah 1990: 28) Ini
menunjukkan bahawa hubungan Arab-Cina telah berlaku sebelum kelahiran Islam
lagi. Kepentingan Alam Melayu sebagai kawasan perdagangan bagi orang Arab terus
kekal selepas kemunculan Islam pada abad 7 M. (Ibid) Apabila orang Arab telah
menerima Islam maka bermulalah pertapakan Islam di kawasan Alam Melayu
(Mahayudin Hj Yahaya 1996: 559).
Hujah ini dikuatkan lagi dengan peristiwa `Am al-Wufud atau ”Tahun
Perutusan” yang berlaku pada tahun 630 M. Dalam peristiwa ini, bangsa Arab dari
segenap pelusuk telah menyatakan pengislaman mereka terhadap Rasulullah S.A.W.
yang akhirnya seluruh Semenanjung Tanah Arab telah menganut Islam termasuklah
Yaman. (Abdul Rahman Haji Abdullah 1990: 32) Pengislaman Yaman sekitar tahun
630-631 M di atas usaha Sayyidina Ali bin Abi Talib memberi impak besar
terhadap proses Islamisasi di Alam Melayu. Ini kerana sebahagian besar para
pedagang yang berdagang ke rantau ini terdiri dari kalangan masyarakat Islam
Yaman, selain dari Hadramaut dan Oman. Mereka telah menyebarkan Islam semasa
singgah di pelabuhan-pelabuhan rantau Alam Melayu (Mahayudin Hj Yahaya 1996:
559)
Selain itu, terdapat juga pendapat yang menyatakan bahawa Islam
tersebar ke kepulauan Melayu pada tahun 30 Hijrah/561 M, iaitu pada zaman
Sayyidina Uthman ibn Affan (644-656 M). Ketika ini utusan rasmi telah dihantar
ke Cina. Oleh sebab tempoh perjalanan mengambil masa sekitar 4 tahun, mereka
turut diutus ke Pulau Jawa dan pulau-pulau sekitarnya ( Abdul Rahman Haji
Abdullah 1990: 33 ).
Berdasrkan bukti-bukti di atas bolehlah dikatakan bahawa orang
Arab Islam telah singgah di rantau ini sejak zaman Rasulullah S.A.W. dan
Khulafa’ al-Rasyidin lagi iaitu pada abad 7 M.
Tahap Pertapakan
Tahap ini berlaku pada zaman pemerintahan Bani Umaiyah dan
Abbasiyah. Pada tahun 674 M, iaitu pada zaman Muawiyah ibni Abi Sufyan
dikatakan sudah terdapat penempatan orang Arab-Islam yang dikenali Ta-shih3 di
pantai barat Sumatera dan di Pulau Jawa. Menurut catatan sejarah, Muawiyah
pernah menghantar utusan ke Pulau Jawa untuk mengadakan hubungan perdagangan.
Selain itu, beliau turut mengutus surat kepada Raja Srivijaya di Jambi bernama
Lokitavarman untuk menyarankan supaya beliau menganut agama Islam serta
menjalin hubungan dagang dengan Damsyik. Hubungan tersebut diteruskan oleh
Sulaiman bin Abd Malik (715-717 M). Baginda telah menghantar angkatan yang
mengandungi 35 buah kapal ke Muara Sabak di Jambi untuk menjalankan perdagangan
lada.
Bagaimanapun usaha dakwah dikatakan hanya berjaya semasa
pemerintahan Khalifah Umar Abd Aziz (717-720 M). Beliau telah berjaya
mengislamkan raja Srindravarman (pengganti Lokitavarnam) menganut Islam pada
tahun 718 M dan kerajaannya dikenal dengan nama Sribuza Islam. Dikatakan juga
pada tahun 726 M, Raja Jay Sima yang merupakan putera Ratu Sima, seorang
pemimpin di Pulau Jawa telah memeluk Islam.
Terdapat juga kegiatan dakwah yang dilakukan oleh orang
perseorangan terutamanya akibat pergolakan politik di zaman Bani Umaiyah dan
Abbasiyyah. Sebahagian golongan Syiah melarikan diri ke Alam Melayu dan menjalankan
kegiatan dakwah di sini. Pada zaman pemerintahan Abd al-Malik bin Marwan
(685-705M ) dikatakan telah ada golongan Syiah di Kepulauan Sila iaitu Pulau
Sulu, Sulawesi dan Kalimantan. Di zaman al-Makmun pula, satu rombongan dakwah
seramai 100 orang di bawah pimpinan Nakhoda Khalifah telah tiba di Perlak pada
800 M yang ketika itu diperintah oleh Meurah Sharh Nuwi daripada keturunan
Parsi. Salah seorang pendakwah bernama Ali bin Muhammad bin Jafar al-Sadiq
telah berkahwin dengan adik Meurah Sharh Nuwi bernama Puteri Makhdum Tanshuri.
Hasil perkahwinan ini lahirlah Sayyid Abd al-Aziz yang menjadi raja pertama
Kerajaan Perlak pada tahun 840 M dengan gelaran Sultan Sayyid Maulana Abd
al-Aziz Syah. (Ibid)
Tahap Penyebaran Islam secara meluas
Penyebaran Islam di Alam Melayu berlaku secara meluas selepas abad
13 M, khususnya setelah banyak wilayah di Alam Melayu menerima Islam hasil dari
proses dakwah dan asilmilasi antara para pedagang yang turut bertindak sebagai
da’ie dengan masyarakat tempatan (Wan Kamariah Leman & Salmah Hussain 2006:
13).
Pada tahap ini, dunia Islam amnya dan Asia Barat khususnya mula
menghadapi cabaran luaran dan dalaman. Cabaran luaran bermula sejak abad 11
hingga 13 M. Pada masa ini, umat Islam diancam oleh Gerakan Salibiyyah dari Barat
yang membangkitkan semangat untuk membebaskan semula Baitul Maqdis. Demikian
juga keruntuhan Baghdad ke tangan Mongol dari Monggolia pada tahun 1258 M.
Cabaran dalaman pula terlihat pada kebangkitan kaum Syiah, terutamanya puak
ghulah (ekstrem). Cabaran ini merupakan cabaran yang paling besar bagi umat
Islam kerana lahir banyak perselisihan di kalangan sesama umat Islam. Tragedi
yang paling dahsyat ialah tindakan mereka mengundang Hulagu Khan untuk
menyerang Baghdad. Walau bagaimanapun, dalam kehancuran tersebut terdirilah
kerajaan Ayyubiyah di Mesir pada tahun 1171 M setelah menewaskan kerajaan
Fatimiyyah. Setelah itu, muncul pula kerajaan Mamluk, kerajaan Turki
Uthmaniyyah di Asia Kecil dan kerajaan Delhi dan Monghul di India. Pergolakan
politik dalam dunia Islam ini turut memberi impak ke atas proses Islamisasi di
Alam Melayu dalam bentuk ibadah dan tarekat (Abdul Rahman Hj Abdullah 1990:
41).
Terdapat beberapa pendakwah yang memainkan peranan pada tahap ini.
Antaranya Syeikh Ismail al-Siddiq yang telah diutuskan oleh Syarif Mekah dari
Tanah Arab ke Alam Melayu dengan disertai oleh Faqir Muhammad dari Malabar.
Dalam misi dakwah ini, mereka telah berjaya mengislamkan wilayah Barus atau
Fansur, Lamri, Haru dan Samudera di Pulau Sumatera. Menurut sesetengah pengkaji
sejarah, Syeikh Ismail berperanan menukar pegangan masyarakat Alam Melayu dari
Islam aliran Syiah kepada mazhab Shafii yang menjadi mazhab rasmi kerajaan
Mekah di bawah pemerintahan Mamluk ketika itu. Semasa Melaka diperintah oleh
Raja Kecil Besar (1424–1444 M) yang merupakan pemerintah Melaka ketiga, baginda
telah berjaya diislamkan oleh seorang makhdum dari Jeddah bernama Sayyid Abd
al-Aziz dan menggunakan nama dengan nama Sultan Muhammad Syah. Baginda
kemudianya melantik Sayyid Abd al-Aziz sebagai kadi pertama di Melaka. Jawatan
ini diperturunkan kepada keturunan Sayyid Abdul Aziz berikutnya, seperti Kadi
Yusuf pada zaman Sultan Mansur Syah (1456 – 1477 M) (Ibid).
Dalam proses Islamisasi di Kepulauan Melayu ini juga tidak dapat
dinafikan peranan golongan sayyid dari Hadramaut yang berpegang kepada mazhab
Shafie. Golongan ini dikatakan mula tiba ke Alam Melayu sekitar abad 16 M
hingga abad 20 M dan mempunyai pengaruh yang kuat (Ibid).
Walaupun kelihatan seolah-olah kegiatan dakwah hanya digerakkan
oleh pendakwah dari luar Alam Melayu, namun hal ini berlaku pada zaman awal
pertapakan Islam di Kepulauan Alam Melayu. Bermula pada abad 16 dan 17 M
peranan tersebut telah diambil alih oleh pendakwah dan tokoh-tokoh tempatan.
Malah, pada masa ini telah berlaku hubungan erat antara para ulama Alam Melayu
dengan Tanah Arab, bahkan hasil dari kemajuan perkapalan, semakin ramai
penganut Islam dari Alam Melayu pergi ke Mekah untuk menunaikan haji.
Sebahagiannya pula telah bermastautin di sana untuk mendalami ilmu agama
(Ibid). Ini menunjukkan pada tahap ini Islam telah tersebar secara meluas di
Alam Melayu sehingga penduduk tempatan mampu berperanan sebagai pengembang
dakwah Islam. Selain itu, terdapat juga interaksi secara langsung di antara
orang Arab dan Parsi dengan penduduk Alam Melayu. Interaksi ini berlaku sejak
zaman pra-Islam dan bertambah kukuh selepas pengislaman masyarakat Melayu.
Selain dari hujah-hujah di atas, terdapat juga catatan sejarah
tempatan yang boleh dijadikan sandaran dalam memperkuatkan teori Islam di Alam
Melayu berasal dari Tanah Arab dan Parsi. Antaranya, buku Sejarah Melayu
menyebut bahawa raja Melaka bernama Parameswara telah diislamkan oleh Sheikh
Abd al-Aziz yang merupakan seorang ulama dari Jeddah. Baginda telah menukar
namanya kepada Megat Iskandar Syah atau Sultan Muhammad Shah. (Azam Hamzah
1997: 7). Bukti lain ialah persamaan mazhab Shafi’i di kalangan penduduk Alam
Melayu dengan penduduk Yaman, tulisan jawi yang berasaskan tulisan Arab/Parsi
digunakan dengan meluas, nama-nama gelaran pendakwah seperti Sheikh dan Sharif
serta gelaran yang digunakan oleh raja-raja Melayu seperi Malik dan Sultan
adalah jelas berunsurkan Arab. Demikian juga nama-nama umum masyarakat Islam di
Alam Melayu seperti Saleh, Zahir, Tahir dan sebagainya mempunyai persamaan nama
di Yaman dan Mesir. Selain itu, cara pembacaan al-Qur’an masyarakat tempatan
juga jelas menampakkan persamaan bacaan di Yaman dan Mesir. Hasil-hasil
kesusateraan yang tersebar di Alam Melayu seperti Hikayat Muhammad Ali
Hanafiah, Hikayat Nabi Bercukur dan sebagainya jelas menampakkan pengaruh
kesusasteraan Arab. Tidak ketinggalan juga dari sudut bahasa. Bahasa Melayu
banyak meminjam perkataan Arab. Semua bukti ini menjadi hujah kuat untuk
menegaskan bahawa Islam di rantau ini dibawa oleh para pendakwah dari
Arab/Parsi (Ibid; lihat juga S.M. Naquib, 1972: 40-41).
Walau bagaimanapun dakwaan ini tidaklah bermakna menafikan
langsung peranan pendakwah dari bangsa lain seperti dari India dan China dalam
proses Islamisasi di Alam Melayu ini. Apatah lagi kita maklum bahawa pendakwah
Islam dari India dan China juga terdiri dari pedagang-pedagang Arab. Namun
peranan mereka ini didahului oleh para pendakwah dari Arab dan Parsi.
Justeru itu dapatlah disimpulkan bahawa penyebaran Islam di rantau
ini dilakukan oleh semua pendakwah Islam yang sampai ke Kepulauan Melayu tanpa
mengira bangsa, warna kulit, asal usul dan bidang kemahiran; sama ada mereka
golongan pedagang, pendakwah atau ahli sufi. Semuanya berganding bahu dan
sama-sama merasa bertanggungjawab untuk menyebarkan pesanan Rasulullah SAW
bermaksud: Sampaikanlah apa sahaja dariku walau sepotong ayat.
YOUR TULISAN TAK NAMPAK LER....TENGGELAM DENGAN BACKGROUND
ReplyDelete