2 Teori
Dari Cina dan Campa
Teori ini dibahaskan oleh Prof. S.Q.Fatimi dalam bukunya Islam
Comes to Malaysia. Pendapat beliau ini berdasarkan fakta perpindahan
beramai-ramai orang Islam dari Canton, Cina sekitar tahun 876 M akibat
pemberontakan yang mengorbankan seramai 100,000 hingga 150,000 orang Islam di
wilayah ini. (Mahayudin Hj Yahaya 1996: 559) Tragedi pemberontakan ini terjadi
akibat tanggapan penduduk tempatan yang mengatakan bahawa kedudukan kukuh di
kalangan masyarakat Arab-Islam yang bermastautin di Canton boleh mengancam
ekonomi dan keselamatan masyarakat Cina. (Abdul Rahman Haji Abdullah 1990: 39)
Impak peristiwa hitam ini, berlaku penghijrahan masyarakat
Arab-Islam Canton ke Kepulauan Melayu. S.M. Naquib turut mempunyai pandangan
yang sama terhadap isu penghijrahan ini. Malah menurut beliau, masyarakat
Arab-Islam Canton telah berhijrah ke Kedah dan Palembang. Selain itu, terdapat
juga sebilangan masyarakat Arab-Islam Canton yang berhijrah ke Campa, Brunei,
pantai timur Tanah Melayu (Patani, Kelantan, Terengganu dan Pahang) dan Pulau
Jawa sebelah timur. Penghijrahan ini memberi kesan dalam penyebaran Islam di
kawasan-kawasan tersebut. (Mahayudin Hj Yahaya 1996: 559)
Seandainya kejadian tersebut dikaitkan dengan bukti-bukti
tempatan, memang ada kemungkinan Islam di Alam Melayu datang melalui negara
Cina. Kesan awal yang ditemui ialah batu nisan seorang wali keturunan Arab
bertarikh 419 H (1028 M) yang ditemui di Pekan, Pahang. Batu nisan ini
mengandungi tulisan ayat-ayat al-Qur’an. Demikian juga bukti yang paling
terkenal iaitu Batu Bersurat di Kuala Berang, Terengganu bertarikh 702 H (1303
M) yang mengandungi tulisan mengenai kewajipan mematuhi hukum Allah S.W.T.
seperti hukuman bagi pesalah zina dan sebagainya. (Abdul Rahman Haji Abdullah
1990: 40)
Selain kesan di pantai timur Semenanjung yang memberi kemungkinan
Islam datang melalui Cina, terdapat juga bukti pertapakan Islam di Kedah. Bukti
pertama ialah penemuan batu nisan di Langgar, Kedah yang terukir nama Syeikh
Abdul Qadir ibn Husain Syah Alam bertarikh 219 H (903M). Bukti kedua pula ialah
peranan seorang Arab bernama Syeikh Abdullah Yamani yang berjaya mengislamkan
Maharaja Drebar, Raja II pemerintah Kedah dengan nama Islamnya Sultan Muzaffar
Syah pada tahun 1136. (Ibid) Selain dari bukti-bukti tersebut terdapat
bukti-bukti lain seperti batu nisan seorang puteri Islam di Brunei bertarikh
1048 M, batu nisan Fatimah bt. Maimun bin Hibatu’Llah di Leran, Jawa Timur
bertarikh 1082 M. (Mahayudin Hj Yahaya 1996: 559)
Terdapat juga di kalangan sejarawan yang berpandangan wilayah
Indo-China sebagai tempat asal penyebaran Islam di Alam Melayu. Islam dikatakan
telah berkembang di Campa, Kemboja sejak abad 8 M. Penduduk Alam Melayu dikatakan
telah berinteraksi dengan wilayah ini sejak abad 7 M lagi menerusi penaklukan
dan perkahwinan, terutamanya perkahwinan keluarga Diraja. Bukti yang
menunjukkan Islam terlebih dahulu tersebar di Campa juga melalui penemuan
beberapa batu nisan yang mempunyai tulisan Arab bertarikh 1039 M dan sebuah
batu peringatan bertarikh 1025 M yang mencatatkan beberapa hukum-hukum Islam.
(Azam Hamzah, 1997: 14)
Selain itu, bukti yang jelas bagi pendukung teori ini ialah
kesediaan Cina memberi naungan kepada kerajaan Islam melalui hubungan
diplomatik. Di samping itu, bukti seni bina juga menjadi hujah untuk mengatakan
Islam berasal dari Cina. Bukti seni bina yang menjadi alasan kukuh ialah seni
bina masjid terutamanya di Melaka, Kelantan dan Pulau Jawa, Indonesia yang
mirip berbentuk pagoda di Cina.
Walaupun bukti-bukti yang dikemukakan tersebut agak menyakinkan,
tidaklah bermakna Islam hanya baru diperkenalkan di Alam Melayu pada waktu itu
kerana terdapat bukti wujudnya penempatan orang Islam di kawasan ini terutama
di bahagian utara Sumatera lebih awal dari tarikh-tarikh tersebut. ( Mahayudin
Hj Yahaya 1996 : 559 )
No comments:
Post a Comment