Islam Ornamental Art 2

Tuesday, April 2, 2013

TEORI DARI CINA DAN CAMPA


2 Teori Dari Cina dan Campa

Teori ini dibahaskan oleh Prof. S.Q.Fatimi dalam bukunya Islam Comes to Malaysia. Pendapat beliau ini berdasarkan fakta perpindahan beramai-ramai orang Islam dari Canton, Cina sekitar tahun 876 M akibat pemberontakan yang mengorbankan seramai 100,000 hingga 150,000 orang Islam di wilayah ini. (Mahayudin Hj Yahaya 1996: 559) Tragedi pemberontakan ini terjadi akibat tanggapan penduduk tempatan yang mengatakan bahawa kedudukan kukuh di kalangan masyarakat Arab-Islam yang bermastautin di Canton boleh mengancam ekonomi dan keselamatan masyarakat Cina. (Abdul Rahman Haji Abdullah 1990: 39)

Impak peristiwa hitam ini, berlaku penghijrahan masyarakat Arab-Islam Canton ke Kepulauan Melayu. S.M. Naquib turut mempunyai pandangan yang sama terhadap isu penghijrahan ini. Malah menurut beliau, masyarakat Arab-Islam Canton telah berhijrah ke Kedah dan Palembang. Selain itu, terdapat juga sebilangan masyarakat Arab-Islam Canton yang berhijrah ke Campa, Brunei, pantai timur Tanah Melayu (Patani, Kelantan, Terengganu dan Pahang) dan Pulau Jawa sebelah timur. Penghijrahan ini memberi kesan dalam penyebaran Islam di kawasan-kawasan tersebut. (Mahayudin Hj Yahaya 1996: 559)

Seandainya kejadian tersebut dikaitkan dengan bukti-bukti tempatan, memang ada kemungkinan Islam di Alam Melayu datang melalui negara Cina. Kesan awal yang ditemui ialah batu nisan seorang wali keturunan Arab bertarikh 419 H (1028 M) yang ditemui di Pekan, Pahang. Batu nisan ini mengandungi tulisan ayat-ayat al-Qur’an. Demikian juga bukti yang paling terkenal iaitu Batu Bersurat di Kuala Berang, Terengganu bertarikh 702 H (1303 M) yang mengandungi tulisan mengenai kewajipan mematuhi hukum Allah S.W.T. seperti hukuman bagi pesalah zina dan sebagainya. (Abdul Rahman Haji Abdullah 1990: 40)

Selain kesan di pantai timur Semenanjung yang memberi kemungkinan Islam datang melalui Cina, terdapat juga bukti pertapakan Islam di Kedah. Bukti pertama ialah penemuan batu nisan di Langgar, Kedah yang terukir nama Syeikh Abdul Qadir ibn Husain Syah Alam bertarikh 219 H (903M). Bukti kedua pula ialah peranan seorang Arab bernama Syeikh Abdullah Yamani yang berjaya mengislamkan Maharaja Drebar, Raja II pemerintah Kedah dengan nama Islamnya Sultan Muzaffar Syah pada tahun 1136. (Ibid) Selain dari bukti-bukti tersebut terdapat bukti-bukti lain seperti batu nisan seorang puteri Islam di Brunei bertarikh 1048 M, batu nisan Fatimah bt. Maimun bin Hibatu’Llah di Leran, Jawa Timur bertarikh 1082 M. (Mahayudin Hj Yahaya 1996: 559)

Terdapat juga di kalangan sejarawan yang berpandangan wilayah Indo-China sebagai tempat asal penyebaran Islam di Alam Melayu. Islam dikatakan telah berkembang di Campa, Kemboja sejak abad 8 M. Penduduk Alam Melayu dikatakan telah berinteraksi dengan wilayah ini sejak abad 7 M lagi menerusi penaklukan dan perkahwinan, terutamanya perkahwinan keluarga Diraja. Bukti yang menunjukkan Islam terlebih dahulu tersebar di Campa juga melalui penemuan beberapa batu nisan yang mempunyai tulisan Arab bertarikh 1039 M dan sebuah batu peringatan bertarikh 1025 M yang mencatatkan beberapa hukum-hukum Islam. (Azam Hamzah, 1997: 14)

Selain itu, bukti yang jelas bagi pendukung teori ini ialah kesediaan Cina memberi naungan kepada kerajaan Islam melalui hubungan diplomatik. Di samping itu, bukti seni bina juga menjadi hujah untuk mengatakan Islam berasal dari Cina. Bukti seni bina yang menjadi alasan kukuh ialah seni bina masjid terutamanya di Melaka, Kelantan dan Pulau Jawa, Indonesia yang mirip berbentuk pagoda di Cina.

Walaupun bukti-bukti yang dikemukakan tersebut agak menyakinkan, tidaklah bermakna Islam hanya baru diperkenalkan di Alam Melayu pada waktu itu kerana terdapat bukti wujudnya penempatan orang Islam di kawasan ini terutama di bahagian utara Sumatera lebih awal dari tarikh-tarikh tersebut. ( Mahayudin Hj Yahaya 1996 : 559 )

No comments:

Post a Comment

Followers