Islam Ornamental Art 2

Tuesday, April 2, 2013

TAMADUN MELAYU TERAS TAMADUN MALAYSIA


TAMADUN MELAYU TERAS TAMADUN MALAYSIA

Berlatarbelakangkan lembaran sejarah Tamadun Melayu wajar menjadi landasan kepada pembentukan Tamadun Malaysia. Tamadun yang dibentuk berasaskan kepada nilai keagamaan, nilai keunggulan identiti diri, nilai seni dan budaya dan nilai politik dan perundangan. Asas nilai ini mempunyai peranan yang penting dan menjadi teras pembinaan tamadun Malaysia. Asas tersebut juga menjadi corak kepada rangka kerja pembinaan ketamadunan Malaysia.

1 Pembinaan Agama

Agama Islam memainkan peranan yang penting dalam membina Tamadun Melayu. Hubungan antara agama Islam yang telah memperkenalkan pengetahuan bercorak falsafah, pemikiran yang bercorak rasional dan intelektual dengan Tamadun Melayu yang berpaksikan kepada nilai persekitaran, telah memberi ruang kepada Tamadun Islam mendominasi arah aliran pemikiran masyarakat Melayu. Tamadun Islam telah mengubah corak dan gaya penekanannya daripada unsur-unsur estetika yang bercorak Hindu-Buddha kepada corak akliah yang lebih kompetitif dan sesuai dengan kehendak jiwa dan penerimaan akal.

Dari aspek ajaran kemasyarakatan Islam telah menekankan unsur-unsur persamaan, sosial, keadilan, individu dan keperibadian insan, yang meletakkan manusia adalah mempunyai hak dan tanggungjawab tersendiri dan bersamaan antara satu sama lain. Dengan keserasian ajaran yang diketengahkan oleh Islam dan kesesuaiannya dengan cita rasa dan kehendak manusia, Islam telah menjadi landasan pegangan masyarakat Melayu.

Salah satu pendekatan yang diketengahkan oleh Islam dalam mempamerkan keindahan ajaran dan kemurnian isi kandungannya ialah melalui pendekatan ilmu. Tradisi ilmu pengetahuan yang ditekankan oleh Islam telah mengembangkan tradisi pendidikan dan pengajaran. Setiap orang berhak menerima dan mempelajari ilmu. Fahaman ini memberi ruang kepada masyarakat Melayu untuk lebih banyak berfikir dan berdaya maju. Dorongan belajar yang diketengahkan oleh Islam bermula dengan pengajaran membaca al-Quran dan diselangselikan dengan membaca dan menyelongkar isi kandungan naskhah-naskhah kitab yang telah ditulis oleh ulama terdahulu. Situasi ini telah mencetuskan fenomena baru kepada perkembangan intelektual masyarakat Melayu.

Kecenderungan ini telah membuka ruang ke arah penubuhan pusat-pusat pengajian bermula dari masjid atau surau dan berkembang luas dalam bentuk yang lebih sistematik dan teratur. Sekolah-sekolah seperti madrasah, pondok, pesantren, rangkang dan lain-lain didirikan bagi menampung lebih ramai pelajar yang telah mula sedar betapa pentingnya ilmu dalam membangunkan tamadun sesuatu bangsa. Sejarah memperlihatkan Pasai yang telah memulakan tradisi pendidikan di istana pada abad ke-13 M dan diikuti oleh istana Melaka pada abad ke-15 M dan Aceh abad ke-16 M. Selepas kejatuhan empayar Melayu yang luas jajahan takluknya, pusat-pusat pendidikan berkembang di luar tradisi bangsawan yang berpaut di istana dan tersebar di kalangan rakyat yang merupakan tradisi bawahan. Ini dapat dilihat dengan lahirnya sistem pengajian rangkang di Aceh, sistem pengajian pondok di Patani dan Kelantan, langgar di Kedah dan pesantren di Pulau Jawa.

Melalui sistem pengajian ini lahir golongan cendekiawan dan ulama-ulama Melayu yang menjadi pegawai-pegawai pemerintah, guru-guru dan ahli agama. Antara tokoh Melayu yang terkenal seperti Hamzah Fansuri, Nuruddin al-Raniri, Abdul Rauf Singkel dari Aceh, Syeikh Abdul Malik Abdullah di Terengganu pada abad ke-18 M, Syeikh Daud al-Fatani dan Abdul Samad Palembang pada abd ke-1 M dan lain-lain. Penubuhan institusi pengajian Islam ini turut mengubah pandangan dunia orang Melayu daripada mempercayai roh, semangat dan dewa-dewa kepada mempercayai Tuhan Yang Maha Esa (Allah), Nabi-nabi, Rasul-rasul, Malaikat, Kitab-kitab suci seperti Injil, Zabur dan al-Qur’an. Keimanan mereka turut diikuti dengan amal ibadat seperti sembahyang, puasa, mengeluarkan zakat dan menunaikan rukun haji.

Sekalipun Islam telah mencorakkan kehidupan masyarakat Melayu, namun ia tidak menolak amalan agama yang telah menjadi pegangan masyarakat lain, seperti agama Hindu, Buddha, Sikh, dan Kristian. Kepelbagaian pegangan itu tidak menjadi halangan pada masyarakat Melayu untuk menjadikan ajaran agama Islam sebagai dasar dan pegangan kepada Negara. Malah telah berlakunya interaksi antara agama dan saling menerima dan menghormati antara satu sama lain. Dalam membina ketamadunan bangsa dan negara, kerjasama antara kaum dan interaksi antara agama dijadikan asas kepada pembentukan sebuah negara moden. Orang Melayu dan kaum lain diberi ruang untuk sama menyumbang ke arah pembinaan negara moden. Sejarah Malaysia membuktikan, ketika membentuk Perlembagaan Persekutuan 1956, perkara agama tidak dikesampingkan, malah ia menjadi perkara penting dalam Perlembagaan Persekutuan. Perkara 3 (1) memperuntukkan agama Islam adalah agama bagi persekutuan. Walau bagaimanapun agama-agama lain boleh diamalkan tanpa sebarang halangan atau gangguan daripada mana-mana pihak. Dalam erti kata lain, agama adalah salah satu aspek penting dan perlu diambil kira dalam membentuk dan membangun tamadun negara.

 

2 Pembinaan Nilai Jatidiri

Selain daripada peranan agama dalam membangun sesebuah negara, peranan nilai juga tidak boleh dikesampingkan dalam membentuk ketamadunan sesuatu bangsa. Nilai juga menjadi nadi kepada ketamadunan sesebuah bangsa. Jatuh bangun, maju mundur, cemerlang dan gagal sesebuah bangsa dan negara berkait rapat dengan amalan nilai sesuatu bangsa. Kerana itu peranan nilai tidak boleh dipandang remeh dalam menentukan kebangunan dan kelangsungan tamadun sesuatu bangsa.

Kewujudan dan pengiktirafan terhadap beberapa tamadun silam seperti tamadun Islam, India, China, Jepun dan tamadun Melayu berkait rapat dengan nilai yang diamalkan oleh masyarakat tersebut. Islam sebagai agama bagi persekutuan dan agama yang telah berakar umbi menjadi amalan tradisi masyarakat Melayu mempunyai nilai-nilai unik yang sesuai dan dapat diterima pakai oleh bangsa lain. Antara nilai yang diketengahkan dan menjadi asas kepada pembentukan tamadun bangsa Melayu sebagai asas kepada pembentukan Tamadun Malaysia seperti bertanggungjawab, jihad, istiqamah, ihsan, jujur dan ikhlas, adil, bijaksana, bertolak ansur, cekap, produktif, dedikasi dan kerjasama.

Jika diperhatikan secara halus, pembentukan jati diri dan peribadi Melayu bertitik tolak daripada keluarga. Keluarga dilihat sebagai agen sosialisasi utama dalam masyarakat. Apabila keluarga telah menjalankan tanggungjawab, ia telah menyelesaikan sebahagian tuntutan dalam pembinaan ketamadunan bangsa. Oleh kerana masyarakat Melayu telah dipengaruhi oleh Islam sebagai teras kehidupan, mereka telah menjadikan ajaran ini sebagai nadi pembentukan nilai dan peradaban. Pelbagai pantang larang telah diasuh dan perlu diikuti oleh masyarakat Melayu dalam usaha mereka membina satu gagasan jati diri yang lebih baik. Misalnya, ibu yang sedang mengandung diberi peraturan supaya tidak melakukan perbuatan yang buruk dan keji kerana perbuatan tersebut akan memberi kesan kepada nilai dan peradaban anak yang akan dilahirkan kelak. Justeru itu, ibu bapa dikehendaki melakukan perkara yang baik dan tidak meninggalkan suruhan agama agar anak yang dilahirkan mewarisi nilai yang dilakukan oleh kedua orang tuanya. Ini bermakna orang Melayu percaya terhadap nilai perlakuan ibu dan bapa akan memberi kesan yang mendalam kepada anak yang akan dilahirkan.

Oleh itu, masyarakat Melayu amat prihatin dalam proses mendidik anak. Bagi mereka, proses pendidikan bukan bermula apabila anak itu dilahirkan, namun ia lebih jauh daripada itu, iaitu ketika mereka berusaha hendak mendirikan rumah tangga, dan juga ketika mereka hendak bersatu. Pembinaan jati diri Melayu bukan sahaja ketika terhad semasa ibu sedang mengandung sahaja, tetapi ianya menjangkau pada bayi yang telah dilahirkan. Sebaik sahaja anak dilahirkan, mereka akan berusaha menyerapkan nilai kebesaran dan keagungan Tuhan dengan melafazkan azan agar kalimah tauhid tersebut menjadi dasar pegangan anak yang baru dilahirkan. Mereka akan berusaha memberi nama dengan nama yang boleh melambangkan nilai keperibadian yang baik dan murni. Dengan cara ini, mereka yakin usaha yang dilakukan itu memberi kesan baik kepada pembentukan jati diri anak.

Amalan membelah mulut, bercukur jambul, akidah, berkhatan dan khatam al-Quran adalah amalan yang memperlihatkan gabungan unsur-unsur adat dan Islam dalam proses orang-orang Melayu membentuk jati diri masyarakat mereka bersalut dan bersadurkan nilai-nilai yang sesuai dengan ajaran Islam. Tidak cukup dengan nilai tersebut masyarakat Melayu telah menitipkan asas-asas agama dalam jiwa dan pemikiran anak-anak mereka sejak kecil. Mereka dididik dengan konsep-konsep dosa, pahala, haram, halal, suruhan dan tegahan. Apabila umur semakin meningkat, mereka dilatih dengan amalan-amalan asas agama seperti sembahyang dan puasa sebagai satu latihan yang boleh membentuk nilai peribadi yang baik dan harmoni. Tidak ketinggalan juga, keluarga membawa anak-anak mereka pergi ke surau atau masjid untuk mengerjakan sembahyang berjemaah, terutamanya pada hari Jumaat dan pada bulan puasa untuk mengerjakan solat sunat Tarawih. Di samping itu, mereka juga mengajak anak-anak mereka mengamalkan puasa, sekalipun pada peringkat awal dilakukan secara tidak sepenuhnya. Semua usaha ini telah menjadi tradisi yang terus diamalkan oleh orang Melayu dalam proses mereka membangunkan jiwa di kalangan anak mereka. Ini memberi erti masyarakat Melayu sentiasa mendorong dan mentarbiahkan anak-anak mereka dengan ajaran agama dalam usaha membina jati diri keluarga mereka dengan ajaran Islam.

Orang Melayu mempunyai daya kreativiti dan daya intelektual yang tinggi dalam menghayati persekitaran untuk dijadikan suri teladan dalam mendidik anak-anak. Faktor alam semula jadi dijadikan kias ibarat yang diungkap sebagai peribahasa dan kata perbilangan sebagai analogi dalam mengasuh dan mendidik anak-anak dan masyarakat. Peribahasa telah digunakan sebagai panduan, teladan dan sempadan dalam melaksanakan kehidupan bermasyarakat. Misalnya bulat air kerana pembetung bulat kata kerana muafakat, seperti aur dengan tebing, seperti enau dalam belukar dan lain-lain lagi.

 

3 Pembinaan Nilai Seni dan Budaya

Selain daripada pembinaan jati diri Melayu, Tamadun Islam telah banyak mempengaruhi Tamadun Melayu dalam aspek seni. Kesenian Melayu seperti seni lagu, seni tari, seni ukiran, seni bina, seni hias mahupun seni drama banyak dipengaruhi oleh nilai kesenian Islam. Sebagai contohnya, seni bina masjid dalam Tamadun Melayu telah dipengaruhi oleh seni tampak dan seni reka Islam, walaupun dalam pembinaannya terdapat beberapa pengaruh luar seperti reka bentuk masjid dari Asia Barat. Gabungan seni tempatan dan luar telah menjadi lambang kekuatan seni bina Melayu. Antara nilai seni tampak yang diperkenalkan dan ditonjolkan sebagai imej kepada seni bina Islam di Alam Melayu jelas terpapar pada kubah yang bertingkat. Demikian juga ruang-ruang lain seperti bentuk mihrab dan bahan untuk membina masjid.

Selain seni bina masjid, seni ukiran Islam juga dapat dilihat pada seni ukir batu-batu nisan di kawasan perkuburan orang-orang Islam. Seni lukisan pula bercorak benda-benda yang tidak bernyawa menjadi asas kepada seni lukis orang Melayu kerana Islam tidak membenarkan lukisan yang bercorak haiwan atau benda bernyawa. Masyarakat Melayu melihat alam semula jadi sebagai sumber ilham dalam menghasilkan keindahan karya lukisan mereka dengan menerapkan bunga, daun-daun dan segala elemen tumbuhan-tumbuhan. Selain itu, motif geometri turut menjadi objek tata nilai dalam karya orang Melayu. Warisan kesenian Islam ini dapat dilihat dan diterjemahkan dalam pelbagai bentuk hasil seni orang Melayu seperti pada tenunan, ukiran, dan barang-barang hiasan rumah.

Seni lagu dan muzik di Malaysia juga tidak terkecuali menerima pengaruh Islam. Pada peringkat awal, seni lagu dan muzik di Malaysia bercorak dakwah dengan menatarkan senikata dan anotasinya dalam bentuk yang mampu meningkatkan imej dan keperibadian diri agar mendekatkan diri kepada nilai-nilai murni. Seni lagu dan muzik dalam pengaruh ini lebih dikenali sebagai nasyid, qasidah, sajak, gurindam, syair, seloka dan pantun. Demikian juga dari aspek peralatan muzik yang diperkenalkan dan menjadi amalan masyarakat Melayu, juga dipengaruhi oleh nilai Islam, walaupun peralatan tersebut dibawa dari luar Alam Melayu seperti dari Asia Barat. Antara alat-alat muzik dari Asia Barat yang mendapat tempat dalam muzik tempatan seperti rebana, kompang, kecapi, seruling, gambus, gambang, dan gong.

Seni tulis masyarakat Melayu juga tidak terlepas daripada pengaruh nilai budaya Islam. Ini dapat dilihat daripada seni khat dan kaligrafi Melayu yang menggunakan ayat-ayat al-Qur’an atau hadis-hadis Nabi sebagai sumber ilham bagi menghasilkan ukiran atau tulisan. Karya-karya dalam bentuk ini merupakan kesenian yang paling rapat dengan citarasa seni Islam.

Selain itu, tradisi sastera Melayu juga menampakkan pengaruh Islam yang begitu ketara. Sastera Melayu terbahagi kepada dua jenis iaitu lisan dan tulisan. Sastera lisan dapat dilihat pada dua bentuk, iaitu cerita dan bukan cerita. Menurut Boas, kesusasteraan lisan boleh diibaratkan sebagai autobiografi yang mengisahkan tentang riwayat sesuatu masyarakat. Oleh itu cerita-cerita lisan juga membawa kisah-kisah lampau seperti legenda, mitos, penglipur lara, cerita-cerita binatang dan cerita ghaib. Manakala sastera lisan bukan cerita pula terhasil dalam bentuk peribahasa, pantun, mantera dan sebagainya. Kedua-dua bentuk sastera Melayu mencerminkan falsafah hidup dan nilai-nilai serta sikap masyarakat Melayu pada masa dahulu.

Penyebar-penyebar agama Islam menambah kekayaan ragam sastera Melayu. Mereka memperkenalkan cerita-cerita dan hikayat-hikayat berunsur Islam bagi menggantikan cerita-cerita dan hikayat berunsur Hindu. Antara cerita dan hikayat berunsur Islam seperti Hikayat Mukjizat Nabi, Hikayat Nabi Bercukur, Hikayat Nabi Mikraj, Hikayat Nabi Sulaiman, Hikayat Zakaria, Hikayat Abu Bakar, Hikayat Hasan dan Husin, Hikayat Amir Hamzah dan sebagainya.

Selain hasil sastera dalam bentuk cerita atau hikayat, terdapat juga pengaruh Islam dalam puisi-puisi Melayu. Winstedt dan Muhammad Naguib al-Attas berpendapat bahawa syair Melayu yang pertama dihasilkan oleh Hamzah Fansuri (1550-1600 M). Hamzah merupakan seorang penulis prosa dan puisi Melayu yang pertama dalam bidang kesusasteraan sufi. Sehingga abad 18 M, syair kekal digunakan dalam semua kategori puisi sastera Melayu, sama ada pada karya bercorak agama, hikayat mahu pun histiografi Melayu.

Selain syair, terdapat juga puisi yang berasal dari sumber Islam seperti ghazal, masnawi, nazam, rubai dan kit’an. Menurut Ali Shahbana, semua bentuk puisi ini berasal dari Arab dan Parsi. Masnawi umpamanya, digunakan untuk memuji-muji kaum bangsawan mahupun untuk tujuan masing-masing. Rubai pula berunsurkan tema sufi dan falsafah Islam yang berbentuk pantun ataupun sajak.

Bertitik tolak daripada pengaruh kebudayaan Islam dalam Kebudayaan Melayu, kerajaan Malaysia telah membuat satu dasar yang menjadi landasan dalam menentukan corak dan nilai budaya masyarakat Malaysia yang lebih dekat dengan nilai dan budaya yang telah melatari nilai budaya Melayu iaitu kebudayaan Islam. Kerajaan telah menetapkan Dasar Kebudayaan Kebangsaan berpaksikan kepada Islam, kerana Islam telah mendominasi nilai budaya masyarakat Melayu. Sekalipun Islam menjadi landasan kepada nilai budaya Malaysia, nilai budaya setempat daripada etnik-etnik lain seperti Melanau, Iban, Kadazan dan lain-lain tidak dikesampingkan, selagi ia tidak bertentangan dengan nilai budaya yang telah menjadi akar umbi orang-orang Melayu.

 

4 Pembinaan Nilai Politik dan Perundangan

Interaksi peradaban Islam dengan Alam Melayu telah bermula kira-kira abad ke-10 M. Namun begitu, proses perubahan akibat interaksi ini berlaku agak perlahan kerana pengaruh Hindu masih mencengkam dalam minda masyarakat Melayu, di samping golongan elit yang masih selesa dengan amalan Hindu-Buddha. Walau bagaimanapun, kehadiran Islam di Alam Melayu akhirnya telah membawa perubahan besar dalam kehidupan masyarakat Melayu, sehingga unsur-unsur Hindu-Buddha hampir terhakis dan yang kekal hanyalah aspek yang bersesuaian dengan ajaran Islam.

Islam telah mempengaruhi perundangan Malaysia. Pengaruh ini begitu jelas pada masa pemerintahan Kerajaan Melayu Melaka. Sistem perundangan Islam yang dilaksana oleh Kesultanan Melaka bukan sahaja berkisar dalam bidang kekeluargaan (munakahat) atau jual beli (muamalat), namun ianya menjangkaui bidang-bidang yang berkaitan dengan hukum jenayah dan sivil. Hal ini dibuktikan dengan adanya naskhah Melayu dalam perundangan seperti Hukum Kanun Melaka. Menurut Dr Ph S Ronkel, teks ini mengandungi 27 fasal undang-undang, sementara Undang-undang Melaka yang tercatat pada naskhah yang terdapat dalam koleksi di Muzium British mengandungi 44 fasal (Mahmood Saedon: 219). Menerusi teks ini dapat dibuat kesimpulan bahawa undang-undang Kanun Melaka berdasarkan undang-undang Islam dari aliran mazhab Syafie, namun unsur-unsur adat Melayu tidak dinafikan kewujudan dalam undang-undang Melayu.

Fahaman mazhab Syafie jelas ketara pada kanun ini seperti pada peruntukan hukum qisas dalam fasal 5(1), (3), 8(2),(3), 18(4), dan 39. Peruntukan ini membicarakan tentang pembunuhan yang sengaja dilakukan oleh orang Islam ke atas orang kafir, orang merdeka ke atas hamba dan bapa terhadap anaknya. Undang-undang Kanun Melaka tidak mengenakan qisas bagi kesalahan tersebut .

Undang-undang Kanun Melaka juga mengandungi penjelasan hudud yang meliputi kesalahan zina, qazaf, mencuri, merompak, murtad, dan minum arak. Perkara tersebut diperuntukkan dalam fasal 40(2), 43(5), 36(1),12(3), 7(2), 11(1), 42 dan 43. Undang-undang ini juga memasukkan kesalahan melakukan hubungan jenis sesama lelaki (liwat) dan hubungan jenis dengan binatang seperti diperuntukkan dalam fasal 43(5), yang menepati pendapat mazhab Syafi`e. Para ulama pada mazhab ini berpendapat perkara tersebut termasuk dalam kategori zina. Dalam fasal 36(1) Undang-undang Kanun Melaka turut memperuntukkan hukuman bagi mereka yang murtad. Mereka yang melakukan kesalahan murtad boleh dibunuh, atau dihukum mati dan diminta bertaubat. Bagi kesalahan minum arak, undang-undang Kanun Melaka menetapkan 40 kali sebatan bagi pesalah yang merdeka dan hamba 20 kali sebatan. Sekalipun demikian, imam boleh mengenakan hukuman lebih daripada jumlah yang ditetapkan kepada mereka yang merdeka setelah mengadakan perbincangan dan mengambil kira budi bicara Perdana Menteri.

Selanjutnya, undang-undang Malaysia masih dipengaruhi oleh undang-undang Islam. Ini dapat dilihat pada kedudukan Agama Islam, bidang kuasa dan pentadbirannya dalam peruntukan Perlembagaan Persekutuan. Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan telah menetapkan Islam adalah agama bagi persekutuan; tetapi agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana bahagian Persekutuan. Demikian juga dalam Perkara 3 ( 2 ) menjelaskan kedudukan raja pada setiap negeri (melainkan negeri yang tidak mempunyai raja) sebagai ketua agama Islam dalam negerinya setakat yang diakui dan diisytiharkan oleh perlembagaan. Perlembagaan Persekutuan juga menyatakan Yang Dipertuan Agong adalah ketua agama Islam dalam negeri di wilayah-wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan. Bagi maksud ini, Parlimen boleh meluluskan undang-undang untuk menetapkan peruntukan bagi mengadakan peraturan mengenai hal-ehwal agama Islam. Parlimen juga boleh meluluskan undang-undang bagi menubuhkan suatu majlis untuk menasihat Yang Di Perutan Agong mengenai perkara-perkara yang berhubung dengan agama Islam.

Peruntukan ini turut memberi jaminan kepada penganut agama Islam bahawa kerajaan negeri akan mengawal dan menyekat perkembangan apa juga akidah dan kepercayaan agama di kalangan masyarakat Islam. Kerajaan juga berhak mengadakan bantuan kewangan khas untuk menubuh atau menyelenggara institusi Islam atau mengembangkan agama Islam seperti yang dapat dilihat pada peruntukan 12(2). Peruntukan ini menyatakan “Tiap-tiap kumpulan agama adalah berhak menubuh dan menyelenggarakan institusi-institusi untuk pelajaran kanak-kanak dalam agama kumpulan itu sendiri, dan tidak boleh ada perbezaan semata-mata oleh sebab agama dalam mana-mana undang-undang berkaitan dengan institusi itu....”

Perlembagaan Persekutuan turut memperuntukkan kuasa mentadbir undang-undang Islam pada pihak berkuasa negeri selaku ketua agama di sesebuah negeri atau wilayah. Ketua agama di negeri masing-masing dipertanggungjawab melaksanakan tugas dengan nasihat Majlis Agama Islam yang mempunyai kuasa seperti berikut:

a. Mengeluarkan fatwa mengenai sesuatu isu undang-undang Islam yang dirujukkan kepadanya.

b. Mentadbir harta-harta wakaf.

c. Membuat peraturan pungutan dan pembahagian zakat fitrah.

d. Melantik jawatankuasa syariah, kariah dan Maulud Nabi.

e. Mentadbirkan masjid dan sekolah-sekolah agama.

f. Mendaftarkan orang-orang yang memeluk Islam.

Majlis Agama Islam dibantu oleh Jabatan Hal-ehwal Agama Islam dalam menjalankan tugas-tugas bersabit dengan perkara berikut:

a. Pentadbiran undang-undang zakat

b. Pemungutan zakat dan fitrah

c. Pengurusan baitulmal.

Undang-undang Islam di negeri-negeri di Malaysia ditadbirkan menurut Enakmen atau Ordinan Pentadbiran Agama negeri masing-masing. Enakmen atau ordinan tersebut memberi peruntukan mengenai penubuhan Majlis Agama Islam, penubuhan Mahkamah Syariah, sumber kewangan, perkahwinan dan perceraian, nafkah tanggungan, kesalahan-kesalahan sivil dan jenayah serta mualaf.

Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan Malaysia pula memperuntukkan peranan Yang Di-Pertuan Agong untuk menjamin kedudukan istimewa orang-orang Melayu dan Anak Negeri Sabah dan Sarawak. Selain itu, Perkara 160(2) Perlembagaan Persekutuan menegaskan takrif orang Melayu, iaitu:

i. Menganut agama Islam, bertutur bahasa Melayu dan mengamalkan adat istiadat Melayu.

ii. Lahir sebelum Hari Merdeka di Persekutuan atau Singapura.

iii. Ibu atau bapanya lahir di Persekutuan atau Singapura.

iv. Bermastautin di Persekutuan atau Singapura pada hari Merdeka.

 

5 Pembinaan Atas Dasar Ekonomi

Peranan Islam dalam aspek pembangunan ekonomi umat Melayu di zaman awal pertapakan Islam jelas dapat ditelusuri melalui kemunculan dan perkembangan kawasan dagangan umat Melayu. Jika sebelum pertapakan Islam di Alam Melayu, kawasan operasi ekonomi Melayu hanya terbatas pada wilayah-wilayah di India sahaja tetapi setelah penerimaan Islam oleh masyarakat Melayu, kawasan perdagangan umat Melayu telah berkembang hingga ke Semenanjung Tanah Arab. Sehubungan itu banyaklah hasil-hasil dagangan luar mula masuk ke wilayah Alam Melayu dan serentak itu hasil-hasil ekonomi Alam Melayu mula dikenali oleh masyarakat luar.

Agama Islam juga telah mempengaruhi kaedah dan transaksi ekonomi masyarakat Alam Melayu. Sistem ekonomi yang berdasarkan syariat Islam mula diperkenalkan. Kegiatan ekonomi masyarakat Islam yang rancak telah menjana pembangunan dan kepentingan umat dengan cara memberi sumbangan dan memenuhi kewajipan agama Islam seperti berzakat dan bersedekah. Keadaan ini berterusan sehingga kedatangan pihak penjajah yang mula memperkenalkan sistem ekonomi moden (acuan Barat) yang tidak bertitik tolak dari syariat Islam.

Perkembangan pesat ekonomi Semenanjung Tanah Melayu telah mencetuskan keperluan tenaga kerja di sektor-sektor perladangan dan perlombongan. Sebagai mengatasi kemelut ini, penjajah Inggeris telah membawa buruh-buruh asing dari luar Tanah Melayu khususnya dari India dan Cina untuk memenuhi keperluan tenaga buruh. Dalam perkembangan seterusnya, kegiatan dan aktiviti ekonomi pada dua sektor ini membawa kesan yang kurang sihat kepada keharmonian masyarakat di Malaysia/ Tanah Melayu. Kehadiran dua bangsa asing secara berterusan dan bermustautin di negara ini telah membentuk masyarakat dominan di Malaysia yang dikenali dengan masyarakat makmuk. Tiga bangsa tersebut ialah Melayu, Cina dan India. Tiga kelompok bangsa ini mudah dikenali menerusi kegiatan ekonomi yang mereka usahakan dan penempatan warisan mereka. Keadaan ini berterusan sehingga Malaysia/Tanah Melayu mencapai kemerdekaan.

Selepas Tanah Melayu mencapai kemerdekaan, Kerajaan Persekutuan berusaha membawa masyarakat Melayu berkecimpung dalam bidang ekonomi moden kerana kaum Melayu terpaksa bersaing dengan kaum Cina yang lebih dahulu menguasai sektor ini. Penguasaan sektor ekonomi oleh kaum Cina berterusan selepas era kemerdekaan. Peristiwa 13 Mei 1959, telah menjadi titik tolak penting dalam sejarah perkembangan ekonomi Tanah Melayu. Peristiwa tersebut membawa perubahan besar dalam sosio-ekonomi Malaysia. Usaha yang lebih pro-aktif telah dilakukan dalam menentukan peristiwa ini tidak berulang kembali. Justru itu kerajaan telah memperkenalkan Dasar Ekonomi Baru pada tahun 1970. Dasar ini bertujuan merapatkan jurang perbezaan ekonomi kalangan masyarakat Melayu dengan masyarakat Cina. Dasar ini berjalan selama 10 tahun dengan matlamat utama untuk mencapai 30 peratus ekuiti bumiputera dalam sektor ekonomi.

Sungguhpun belum mencapai kejayaan sepenuhnya dalam pemilikan 30% ekuiti bumiputera di sektor ekonomi, namun dasar ini tetap menjadi landasan penting dalam menggalakkan penglibatan langsung golongan bumiputera dalam bidang ekonomi. Dasar ini telah meningkatkan usaha bumiputera Melayu sehingga melahirkan golongan usahawan Melayu-Muslim yang berjaya. Kejayaan ini menjadi penyumbang kepada negara dalam usaha Malaysia membina kekuatan ekonomi, mengembeling kesetiaan dan perpaduan bangsa demi mempertahankan kedaulatan negara. Kejayaan ini juga meliputi kemampuan mengurus sumber asli di negara ini. Sumber petroleum telah berjaya diurus dengan penuh cemerlang oleh Syarikat Petronas yang telah memaksimumkan kepentingan Malaysia, di samping menjadikan Petronas antara gergasi korporat global. Dasar Ekonomi Baru yang diperkenalkan pada tahun 1970 telah memungkinkan pegangan ekuiti Melayu-Muslim ditambah daripada paras paling rendah iaitu dari 2.4 peratus pada tahun 1970 kepada tahap pencapaian 19.3 peratus pada tahun 1990.

Namun setelah tamat tempoh rasmi pelaksanaan DEB pada tahun 1990 dan setelah Dasar Penswastaan dilaksanakan, pencapaian ekonomi Melayu kelihatan telah merosot kepada 18.9 peratus pada tahun 2000 dan bertambah menurun pada tahun 2002 sebanyak 18.7 peratus. Hakisan ini berlaku apabila krisis ekonomi melanda negara ini pada tahun 1997. Keadaan ini perlu ditangani dalam usaha mengembalikan maruah umat dan agama di tempat yang sebenarnya demi memelihara martabat umat Islam. Fenomena ini menuntut satu gagasan strategi baru yang lebih berkesan dan perkasa dalam menyatupadukan semula seluruh tenaga bangsa dan umat Melayu Islam. Dengan kata lain, bangsa Melayu dan umat Islam tiada pilihan lain, selain menerima gagasan Agenda Ekonomi Hadhari yang mensasarkan usaha perniagaan di monopoli oleh anak bangsa sebagai perjuangan bertaraf Jihad. Pendekatan ini merupakan strategi yang berkesan dan menepati situasi cabaran semasa dan realiti ekonomi global hari ini.

 

6 Pengaruh Islam dalam institusi kewangan

Agama Islam turut mempengaruhi aktiviti ekonomi masyarakat Islam. Masyarakat Melayu mempunyai azam dan cita-cita untuk melaksanakan Islam dalam aspek ekonomi. Justeru itu, usaha ini telah membawa kepada penggubalan dasar dan perubahan dalam perundangan ekonomi sehingga membawa kepada penubuhan institusi-institusi Islam yang memainkan peranan penting dalam ekonomi dan perniagaan Islam di Malaysia.

Praktis ini semakin serius dilakukan dalam amalan institusi kewangan. Era 1980an menampilkan satu perkembangan yang memberangsangkan di mana usaha pemerintah menjadikan wawasan ekonomi berteraskan Islam dapat dilaksanakan. Akta perbankan telah dirombak bagi membolehkan pihak kerajaan menubuhkan satu institusi yang menjalankan amalan perniagaan berdasarkan syariat Islam. Justeru melalui perubahan terhadap akta perbankan, penubuhan institusi kewangan Islam telah diluluskan. Ekoran itu, wujud Bank Islam Malaysia Berhad (BIMB) yang menjadi pelopor perbankan Islam. Penubuhan institusi ini dilanjutkan dengan wujudnya Bank Muamalat yang juga menjalankan operasi berdasar sistem muamalat Islam. Pengurusan perbankan yang berpandukan kaedah syarak dan ditadbir urus oleh golongan profesional Islam telah memberi sinar baru kepada institusi kewangan Islam di Malaysia. Ini dapat digambarkan melalui sokongan berterusan kerajaan dan umat Islam dengan menjadi ahli perbankan Islam serta terlibat dalam aktiviti perniagaan yang diperkenalkan oleh pihak bank. Kejayaan ini ditambah dengan adanya dokongan pihak berkuasa melalui agensi-agensi di bawahnya. Minat dan keyakinan pihak pelabur dari kalangan bukan Islam juga menjadi faktor pembantu ke arah pencapaian cemerlang Bank Islam hingga kini. Malahan bank-bank konvensional cuba menerapkan elemen perniagaan mengikut kaedah Islam dalam operasi bank mereka. Ini menjadi petanda kejayaan operasi perbankan yang berteraskan syariah Islam dan menjadi alternatif penting dalam menangani cabaran ekonomi konvensional yang ternyata menimbulkan pelbagai kekeliruan kepada umat dan masyarakat.

Kewujudan institusi perniagaan Islam ini telah memberi pilihan kepada umat Melayu untuk memberi sumbangan dan turut sama dalam usaha memajukan ekonomi umat Melayu. Institusi kewangan Islam ini juga tidak menghalang masyarakat bukan Islam sama-sama menganggotai institusi kewangan ini. Oleh itu terdapat sebahagian masyarakat bukan Islam yang menaruh penuh kepercayaan kepada institusi kewangan yang dilaksanakan oleh umat Islam sehingga mereka tidak ragu-ragu menanam modal dalam institusi kewangan yang dikendalikan oleh umat Islam.

 

7 Pembinaan Institusi Pendidikan (Bahasa, ilmu dan intelektual).

Menurut Winstedt, bahasa Melayu sebelum kewujudan Islam di Alam Melayu ditulis dengan menggunakan huruf Kawi dan Nagari yang berasal dari Pallava, India. Manakala tulisan Jawi mulai terkenal dalam Tamadun Melayu selepas kedatangan Islam. Huruf Arab yang berasal dari al-Qur’an telah menggantikan huruf Kawi dan Nagari. Oleh itu, kedatangan Islam ke Alam Melayu ini telah melahirkan satu bentuk tulisan baru bagi masyarakat rantau ini yang dikenali sebagai tulisan jawi. Ia merupakan satu bentuk tulisan baru yang dicipta oleh sekumpulan masyarakat Islam keturunan Parsi yang menetap di bahagian utara Sumatera. Tulisan ini menggabungkan huruf Arab-Parsi yang kemudian dikenali sebagai tulisan Jawi. Tulisan ini kemudiannya telah digunakan secara meluas dalam bidang penulisan kitab-kitab agama Islam yang menjadi medium utama penyebaran ajaran Islam di daerah Nusantara ini.

Perkembangan dan penggunaan tulisan jawi telah mempengaruhi perkembangan bahasa Melayu. Sejajar itu istilah-istilah agama Islam telah diserap menjadi sebahagian istilah bahasa Melayu. Sebagai contohnya, perkataan akidah, iman, ihsan, sedekah, zakat, wajib dan lain-lain adalah perkataan bahasa Arab untuk menjelaskan ajaran Islam yang telah menjadi sebahagian perkataan bahasa Melayu.

Agama Islam turut berjaya mendaulatkan bahasa Melayu sebagai bahasa Lingua Franca atau bahasa perantaraan dalam menjalin hubungan dengan masyarakat luar. Bahasa Melayu yang diucapkan oleh seluruh masyarakat Melayu di wilayah Alam Melayu telah menjadi bahasa pengantar agama Islam di Gugusan Kepulauan Melayu di samping menjadi bahasa ilmu, sosio-politiik serta sosio-ekonomi. Penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa perantara telah memungkinkan wilayah ini menjadi “emporium besar” yang berjaya menarik minat masyarakat di luar wilayah gugusan Melayu ini.

Penggunaan bahasa Melayu bertambah kukuh dengan terhasilnya karya-karya kesusasteraan Melayu sama ada berbentuk karya saduran dari sastera Timur Tengah dan Asia Barat atau karya asli ilmuwan dan sasterawan Melayu. Melalui penghasilan karya yang menggunakan tulisan jawi, bahasa Melayu telah berjaya menjadi perantara segala ilmu dan maklumat Islam. Perkembangan Islam melalui medium penting ini telah membawa manfaat besar kepada masyarakat Alam Melayu untuk memahami ajaran Islam. Ini menjadi pendorong kukuh kepada para pendakwah dan ilmuwan Islam untuk memperbanyakkan hsil penulisan berkaitan Islam demi mencapai hasrat dakwah Islam. Penggunaan tulisan jawi yang diasaskan kepada huruf-huruf Arab dengan penambahan lima huruf baru (Nya , Ca , Ga , Pa dan Nga ) telah menambah nilai kekuatan bahasa Melayu. Hasilnya perbendaharaan kata dan istilah Melayu dikembangkan melalui pengaruh bahasa Arab dan bahasa Parsi di samping pemakaian huruf Arab sedia ada.

Selain itu, Islam telah memperkenalkan pengetahuan bercorak falsafah, pemikiran yang bercorak rasional dan intelektual di rantau Alam Melayu. Melalui pemikiran rasional, Islam menekankan unsur-unsur persamaan sosial, keadilan dan keperibadian mulia dalam mewujudkan masyarakat harmoni di rantau ini. Perkembangan ini telah mengubah penekanan unsur-unsur estetika yang bercorak fahaman Hindu-Buddha kepada bercorak akliah Islamiah.

Ilmu pengetahuan yang ditekankan oleh Islam telah mengembangkan tradisi pendidikan dan pengajaran. Dorongan belajar bermula dengan pengajaran membaca al-Quran dan kitab-kitab mengenai ajaran Islam. Pusat pengajian mulai tumbuh di masjid atau surau. Selanjutnya, sekolah-sekolah seperti madrasah, pondok, pesantren, rangkeng dan lain-lain didirikan bagi menampung para pelajar yang semakin ramai. Pasai sebagai contohnya, telah memulakan tradisi pendidikan di istana pada abad 13 M. Demikian juga istana Melaka pada abad 15 M dan Kesultanan Aceh abad 16 M. Selepas kejatuhan empayar Melayu, pusat-pusat pendidikan telah berkembang di luar tradisi tinggi yang berpusat di istana berpindah di kalangan rakyat jelata yang mewakili tradisi rendah. Ini dibuktikan dengan lahirnya sistem pengajian rangkeng di Aceh, sistem pengajian pondok di Patani, Kelantan dan Kedah dan seterusnya pesantren di Pulau Jawa.

Melalui sistem pengajian tersebut lahirlah para cendekiawan dan ilmuan Melayu yang menjadi pegawai-pegawai pemerintah, guru-guru, ulama dan ahli agama. Antara tokoh Melayu yang terkenal pada peringkat awal seperti Hamzah Fansuri, Nuruddin al-Raniri, Abdul Rauf Singkel dari Aceh, Syeikh Abdul Malik Abdullah Terengganu, Syeikh Daud al-Fatani, Abdul Samad al-Palembangi dan ramai lagi. Tokoh-tokoh dari kalangan ulama ini telah memainkan peranan yang besar dalam menyampai dan menyebarkan ilmu-ilmu berkaitan akidah dan syariat Islam dalam pelbagai genre sastra Melayu seperti puisi, pantun, syair, gurindam, seloka, perbidalan, peribahasa mahupun bentuk prosa kepada masyarakat Melayu di seluruh wilayah Nusantara. Kekuatan pengaruh Islam pada tahap awal ini yang telah melahirkan kerajaan atau pusat pemerintahan Islam di wilayah ini dan mempunyai tokoh-tokoh ulama’ yang mendapat pengiktirafan daripada ulama besar di Asia Barat atau Semenanjung Tanah Arab telah menyebabkan wilayah ini menjadi tumpuan masyarakat Islam dari luar daerah Nusantara untuk berkunjung dan mendalami ilmu pengetahuan di wilayah ini.

Perkembangan pendidikan pasca penjajahan dan kemerdekaan menunjukkan kemajuan yang pesat. Bidang pendidikan sentiasa menjadi keutamaan dalam agenda negara dan memperoleh dana yang tinggi dalam program pembangunan melalui rancangan jangka pendek dan jangka panjang yang diperkenalkan oleh pihak Kerajaan Malaysia. Institusi pendidikan tinggi yang berorientasikan keislaman tetap tumbuh dan berkembang secara terancang sama ada didirikan oleh pihak pemerintah atau badan-badan NGO. Sebagai contoh, wujud Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam (ISTAC), Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM), Institut Iqra’, Institut Ibnu Sina dan banyak lagi. Kewujudan institusi ini membuktikan kepesatan perkembangan pendidikan di wilayah ini. Demikian juga kemunculan pusat-pusat pengajian keislaman tradisional serantau yang berwibawa seperti Ikatan Cendiakawan Muslim Indonesia (ICMI), Majlis Ilmu Patani, Thailand dan sebagainya turut membuktikan pengaruh Islam yang kukuh dalam bidang pendidikan dan keilmuan. Situasi ini semua memantapkan lagi kewibawaan umat Islam di rantau ini.

Menelusur era pendidikan agama Islam pada zaman penjajahan Inggeris di Malaysia, memperlihatkan perkembangan pendidikan agama melalui zaman kemalapan. Ini disebabkan pengamalan dasar “Divide and role” oleh pemerintah Inggeris dalam persoalan agama. Menerusi dasar ini, adalah menjadi tanggungjawab masyarakat Melayu sendiri menguruskan hal-hal berkaitan agama. Kesannya, pendidikan agama terpinggir dalam arus pembangunan negara dan hal agama adalah bersifat individu. Oleh itu, tidak hairan mengapa di zaman penguasaan penjajah pendidikan agama mulai terkeluar dalam program pembangunan pemerintahan secara keseluruhannya. Walau bagaimanapun, ini tidak bermakna pendidikan agama langsung tidak mendapat tempat, sebaliknya ia terus berkembang dalam ruang lain melalui usaha berterusan para alim ulama’ yang mahukan pendidikan Islam terus dapat diterima oleh masyarakatr Islam di wilayah ini.

Perlembagaan Malaysia melalui Dasar Pendidikan Kebangsaan telah memperuntukkan hak kepada semua rakyat untuk mendapat pendidikan formal semenjak di peringkat awal lagi. Golongan pendidik Islam telah mempergunakan ruang ini dengan menubuhkan institusi pendidikan dan pusat-pusat keilmuan Islam. Institusi ini menjadi tempat umat Islam mendalami pelbagai bidang ilmu pengetahuan. Penubuhan institusi ini memberi kesan kepada perkembangan pendidikan agama di Malaysia. Pada era tahun 80an pendidikan agama mengalami perubahan pesat, di mana sebahagian besar sekolah-sekolah agama rakyat mula di kendalikan oleh Kementerian Pelajaran dengan bantuan dan sokongan pemerintah. Kesan pengambilalihan ini, ramai di kalangan pelajar-pelajar Melayu Islam yang telah berjaya meneruskan pengajian mereka hingga ke peringkat universiti sama ada di dalam mahupun luar negara. Pengisian kurikulum yang bersifat semasa dan penerapan asas-asas ajaran Islam telah menarik minat ramai kalangan ibu bapa untuk menghantar anak-anak mereka belajar di sekolah-sekolah aliran agama di bawah kelolaan Kementerian Pelajaran. Ini agak berbeza dengan tanggapan awal masyarakat Islam yang melihat prospek lulusan agama adalah tidak menentu. Pada hari ini rata-rata ibu bapa yakin dengan kemampuan dan peluang yang disediakan oleh pemerintah di sekolah-sekolah agama. Lulusan aliran ini bukan sahaja dapat menguasai ilmu agama, malah anak-anak mereka turut menguasai ilmu-ilmu sains dan teknologi di samping pelbagai kemahiran.

Berdasarkan analisis di atas, jelas memperlihatkan Tamadun Melayu adalah paksi kepada pembinaan Tamadun Malaysia. Sebagai masyarakat peribumi yang telah lama menetap di wilayah ini, tatacara hidup mereka tidak boleh dikesampingkan dalam menentukan corak nilai budaya dan tamadun bangsa Malaysia pada masa akan datang. Islam yang merupakan agama universal, anutan generasi Melayu, teras pegangan rakyat peribumi serta agama bagi negara ini, harus dilihat sebagai satu nilai tradisi yang turut menyumbang kepada pembinaan tamadun Malaysia.

Beberapa aspek yang perlu dilihat dalam kita menentukan peranan Tamadun Melayu dalam membina Tamadun Malaysia adalah bersandarkan kepada latar belakang asas pembinaan Tamadun Melayu. Tamadun Melayu telah menjadi landasan perkembangan tamadun Malaysia yang bertunjangkan kepada nilai keagamaan, nilai identiti diri, nilai seni dan budaya dan nilai politik dan perundangan. Kesemua nilai ini mempunyai peranan penting dan dijadikan asas pembinaan Tamadun Malaysia. Asas-asas ini menjadi acuan kepada rangka kerja pembinaan Tamadun Malaysia.

1 comment:

Followers